Intézményünk több éves szakmai tapasztalattal, felkészült pedagógusokkal és jól működő tehetségfejlesztő programokkal rendelkezik, amelyek alkalmassá tesznek minket az Akkreditált Kiváló Tehetségpont regisztráció megújítására. Óvodánk helyi pedagógiai programja kiemelten kezeli az egyéni képességek kibontakoztatását, a differenciált bánásmódot és a tehetségígéretek korai felismerését. A gyermekek fejlődésének támogatását biztonságos, inspiráló és élménygazdag óvodai környezetben valósítjuk meg.
Eddigi tevékenységünk középpontjában tehetségműhelyeink állnak. A természetismeret tehetségműhelyben a gyermekek közvetlen tapasztalatokon alapuló felfedező tevékenységek során ismerkednek a környezet jelenségeivel, kísérletekkel, megfigyelésekkel, terepi foglalkozásokkal erősítjük kíváncsiságukat és problémamegoldó gondolkodásukat. Az ének-zene-furulya tehetségműhely célja a zenei érdeklődés és tehetség kibontakoztatása: ritmusjátékokkal, énekes tevékenységekkel, hangszeres alapokkal segítjük a zenei hallás, a ritmusérzék és a kreatív önkifejezés fejlődését. A néptánc tehetségműhelyben a mozgáskultúra, a ritmusérzék és a közösségi élmény egyszerre fejlődik; a gyermekek játékos formában ismerkednek a népi hagyományokkal és tánckultúrával. A matematikai tehetségműhely – sakk alapokkal pedig a logikai gondolkodás, a térbeli tájékozódás, a kombinativitás és a stratégiai szemlélet fejlődését szolgálja; a sakk elemeit játékos módon, óvodáskorhoz igazítottan vezetjük be, fejlesztve a koncentrációt és a problémamegoldó készséget.
Az Akkreditált Kiváló Tehetségpont működésének szakmai hátterét szakvizsgázott tehetségfejlesztő pedagógusunk, valamint a vele szorosan együttműködő tehetségműhely vezetők, pszichológus és fejlesztőpedagógus biztosítják. A gyermekek tehetségígéreteinek felismerésére több szintű megfigyelési rendszert alkalmazunk: pedagógiai megfigyeléseket, játékos méréseket és rendszeres konzultációkat a szülőkkel. A pszichológus támogatást nyújt a gyermekek személyiségjegyeinek mélyebb feltárásában, a tehetség kibontakozását segítő egyéni fejlesztési javaslatok megfogalmazásában.
A tehetséggondozás folyamatában nagy hangsúlyt fektetünk a családok bevonására is. Szülői tájékoztatókat és közös programokat szervezünk, amelyek során bemutatjuk a tehetségműhelyek munkáját és eredményeit. Mindezek révén biztosítjuk, hogy a Tehetségpont pedagógiai és pszichológiai szempontból is megfelelő, szakmailag megalapozott segítséget nyújtson, és a tehetségígéretes óvodások számára a lehető legjobb feltételeket teremtsük meg képességeik kibontakoztatásához.
Az Akkreditált Kiváló Tehetségpontunk tevékenységét elsősorban az óvodás kori tehetségígéretek felismerésére és fejlesztésére kívánjuk a továbbiakban is kiterjeszteni, különös hangsúlyt helyezve az Békési Református Egyházmegye óvodái közötti együttműködésre. A hatókör meghatározásakor abból indultunk ki, hogy a tehetséggondozás leghatékonyabb formái már óvodáskorban megalapozhatók, ezért célunk egy olyan óvodai szakmai hálózat kialakítása, amely a békési református egyházmegye óvodáit kapcsolja össze egy közös szakmai együttműködés során.A hatókört azon óvodákra terjesztettük ki, amelyek nyitottak a tehetségígéretek korai azonosítására, fejlesztő programok megvalósítására, valamint a közös szakmai munkában való részvételre. Olyan együttműködési modellt alakítottunk ki, amelyben az óvodák megőrzik saját pedagógiai arculatukat, mégis közös rendszerben dolgoznak: összehangolt tehetségazonosító eszközök használatával és megosztható jó gyakorlatokkal. Óvodánk ennek a hálózatnak a szakmai támogató központja lesz, hisz az együttműködő óvodák még nem tehetségpontok. Az óvodák közötti együttműködés egyik legfontosabb eleme a közös szakmai együttműködés. Ezek keretében a pedagógusok lehetőséget kapnak arra, hogy megosszák egymással tehetséggondozási tapasztalataikat, módszertani innovációikat, játékos fejlesztési eszközeiket és jógyakorlataikat. A közös szakmai események biztosítják, hogy az óvodák közötti szakmai együttműködés megfelelően működjön, és minden részt vevő intézmény aktívan bekapcsolódhasson. Célunk, hogy olyan fenntartható, hosszú távú együttműködési rendszert hozzunk létre az óvodák között, amelyben a tehetséggondozás nem eseti, hanem folyamatosan fejlődő, közösen épített szakmai tevékenység.Fontosnak tartjuk olyan programok szervezését is, amelyekben a gyermekek biztonságos és támogató környezetben próbálhatják ki képességeiket. Ilyenek: mozgásos versenyek, logikai és kreatív játéktevékenységek, valamint a családokat is bevonó rendezvényeink. Ezek a programok erősítik a gyerekek önbizalmát, társas kapcsolatait és kompetenciáikat, miközben az óvodapedagógusok számára természetes keretet biztosítanak a tehetségígéretek megfigyelésére és dokumentálására.
A Tehetségpont tevékenységét kifejezetten az óvodás korosztály sajátosságaira és fejlődési szükségleteire építve kívánjuk megvalósítani. Kiemelten foglalkozunk a zenei-, logikai-matematikai, természeti valamint a testi-kinesztetikus tehetségterületekkel, amelyek ebben az életkorban megbízhatóan megfigyelhetők és játékos úton hatékonyan fejleszthetők. A tehetségígéretek támogatását úgy alakítjuk ki, hogy minden gyermek saját tempójában, élményszerű módon bontakoztathassa ki képességeit.
A Tehetségpont fő célja a tehetségazonosítás óvodai keretek között történő egységes rendszerré formálása. Ennek érdekében a következő programokat valósítjuk meg:
– Komplex óvodai tehetségműhelyek: kiscsoportos fejlesztések különböző tehetségterületeken (természetismeret, néptánc, ének-zene-furulya, matematika sakk alapokkal).
– Megfigyelési időszakok: célzott szempontok alapján figyeljük a gyermekek érdeklődését, problémamegoldási módját, kreativitását, motivációját.
– „Nyitott műhely” foglalkozások: ahol a szülők és partneróvodák pedagógusai betekintést nyerhetnek a tehetséggondozás óvodai módszereibe.
-Folyamatos szülői konzultációkat szeretnénk folytatni a gyermekek egyéni fejlődéséről.
-Az alapvető ismeretek kiszélesítése tartalmi gazdagító programokkal, a gyermekek szükségleteire és érdeklődésére alapozva.
A szakmai fejlődést támogatandó, a tehetségműhelyt tartó óvodapedagógusok számára rendszeres műhelymunkákat és megbeszéléseket szervezünk, amelyek segítik a korszerű tehetségfejlesztési eszközök és játékos módszerek beépítését a mindennapi gyakorlatba.
A Tehetségpont célja, hogy az óvodás gyermekek számára olyan szeretetteljes, biztonságos és inspiráló környezetet teremtsen, ahol minden kisgyermek megélheti a siker örömét, megtapasztalhatja saját kompetenciáit, és tehetségígéretei a lehető legtermészetesebb módon kapnak támogatást.
A Tehetségpont tevékenységének anyagi fenntarthatósága érdekében eddig elsősorban az intézmény meglévő erőforrásait használtuk fel: az óvoda pedagógusainak szakmai tudását, a rendelkezésre álló eszközöket és fejlesztő játékokat, valamint a már működő programokat szerveztük tehetséggondozási rendszerbe. Emellett pályázati források felkutatásával és partnerintézményekkel való együttműködések kialakításával teremtettünk stabil alapot a működéshez.
A jövőben a fenntarthatóságot több forrásból kívánjuk biztosítani. Tervünk egy olyan több lábon álló finanszírozás kialakítása, amely magában foglalja:
- rendszeres részvételt pályázatokban
-együttműködések bővítését óvodák, kulturális intézmények és helyi vállalkozások bevonásával
-óvodánk alapítványának bevonása a tehetséggondozói munkánk finanszírozására
- eszköz- és anyagfelajánlások ösztönzését; valamint
-olyan költséghatékony programok működtetését, amelyek hosszú távon is fenntarthatók.
Célunk, hogy a Tehetségpont stabil, kiszámítható anyagi háttérrel rendelkezzen, amely biztosítja a gyermekek tehetségének kibontakoztatását és a programok folyamatos működését.





